Wstęp
Rola badań marketingowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem zależy przede wszystkim od rozumienia i doceniania przez decydentów ich użyteczności w rozwiązywaniu problemów marketingowych stojących przed przedsiębiorstwem. Są to zarówno problemy strategiczne dotyczące wyboru rynku, strategicznej jednostki biznesu, rodzaju przewagi konkurencyjnej, kreowania wizerunku marki i firmy, jak i kwestie związane z marketingiem taktycznym i operacyjnym występujące w poszczególnych obszarach marketingu-mix.
Od rodzaju i charakteru problemu zależy podejście metodologiczne stosowane w badaniach marketingowych. Autorzy artykułów przedstawiają zakres wykorzystania badań marketingowych przez podmioty gospodarcze w Polsce w podziale na badania realizowane przez przedsiębiorstwa oraz zlecane firmom badawczym, a także według struktury rodzajowej tych badań i wydatków na badania ponoszonych przez podmioty z różnych sektorów gospodarki.
Obszary badawcze rozpatrywane przez autorów wynikają z procedury formułowania strategii marketingowej i są związane z segmentacją rynku (rozpatrywaną w aspektach metodycznym i organizacyjnym) oraz metodami badania służącymi stosowaniu instrumentów marketingowych. Przedmiotem analizy są badania wykorzystywane w rozwoju produktów, w logistyce marketingowej, ocenie jakości usług, pomiarze efektów komunikacji marketingowej oraz lojalności i satysfakcji klientów.
Autorzy podkreślają znaczenie i wykorzystanie badań dotyczących postaw i zachowań konsumenckich, preferencji przejawianych na poszczególnych rynkach, a także ryzyka w decyzjach nabywczych.
Przedstawione rozważania i analizy oparto na przykładach różnych rynków branżowych - bazowano nic tylko na takich podmiotach, jak przedsiębiorstwa i banki, ale również na jednostkach samorządu terytorialnego oraz innych organizacjach.
Prezentowany zbiór artykułów jest przeznaczony dla menedżerów, pracowników naukowych oraz słuchaczy różnych form studiów z zakresu zarządzania i marketingu.
Krystyna Mazurek-Łopacińska