Problematyka książki dotyczy opieki szkoły nad dzieckiem z rodziny patologicznej. Mimo zapisów w polskim ustawodawstwie, praktyka wskazuje, że kwestie te pilnie wymagają kompleksowych rozwiązań. Aby wypracować najlepsze rozwiązania w zakresie opieki nad dzieckiem z rodziny patologicznej konieczne jest dokonanie analizy zjawiska zarówno z punktu widzenia teorii naukowej, jak i praktyki.
Treść publikacji koncentruje się wokół funkcjonowania współczesnej rodziny i szkoły oraz występujących zjawisk patologicznych. W obecnej rzeczywistości w polskich rodzinach występuje wiele problemów. Znajduje to swoje negatywne odzwierciedlenie w realizacji przypisanych jej funkcji, niekorzystnie wpływa na wypełnianie zadań opiekuńczych wobec dzieci. Zmienia się także funkcjonowanie polskiej szkoły, występują zaburzenia w realizacji jej funkcji. Podejmując refleksję nad tą niezwykle istotną problematyką warto rozpatrywać zadania pełnione zarówno przez szkołę, jak i rodzinę - w szerokim kontekście społecznym, kulturowym czy ekonomicznym.
Część empiryczna książki skupiona jest wokół działań realizowanych przez szkołę w zakresie opieki nad dzieckiem z rodziny patologicznej. Praca z podopiecznymi ma nie tylko charakter diagnostyczny, ale również prewencyjny i interwencyjny. Zgromadzony w tej części pracy materiał pokazuje ogromny zakres problemów, z jakimi zmagają się zarówno rodziny, jak i szkoły. Zaprezentowane rozwiązania stosowane w polskich szkołach wskazują na ogromną determinację personelu pedagogicznego w podejmowanych działaniach opiekuńczych, pomocowych. W książce pokazane zostały problemy rodzin i rozwiązania praktyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi realizowane nie tylko przez pracowników szkół, ale także liczne podmioty zewnętrzne.
Publikacja może zostać wykorzystana zarówno przez studentów pedagogiki, pracowników instytucji czy podmiotów zaangażowanych w pracę z rodzinami - a przede wszystkim z dziećmi z rodzin patologicznych, ale także przez osoby niezwiązane z pracą pedagogiczną. Książka umożliwia poszerzenie wiedzy na temat zjawisk patologicznych, funkcjonowania i aktualnych problemów rodziny i szkoły. Pozwala również na zapoznanie się z publikacjami niepedagogicznymi skupionymi wokół problematyki zjawisk patologicznych. Tekst może też stanowić wskazanie do dalszych badań naukowych w tym zakresie, podejmowania refleksji nad obszarem opieki nad dzieckiem w szkole i instytucjach zewnętrznych.