Uznałyśmy, że zaprezentowanie wyników tych ostatnich badań wymaga wcześniejszego omówienia zawartości pierwszej wspomnianej powyżej publikacji na temat orientacji przedsiębiorstw na wiedze. W pierwszej części tego opracowania w kolejnych rozdziałach przedstawiono zatem problem badawczy, sposoby gromadzenia i analizy danych, a także wybrane rezultaty badania, ich interpretację i wnioski. Ta część zawiera skrócona wersję pierwszej naszej książki na temat orientacji przedsiębiorstw na wiedzę uzupełnione nowymi rozważaniami na temat przejawów tej orientacji, które posłużyły do sformułowania instrumentu badawczego w postaci kwestionariusza ankietowego.
Druga część tej publikacji poświęcona jest badaniu różnych wariantów kompozycji działań związanych z wiedzę i jej wpływowi na wyniki ekonomiczne. Na wstępie omawiamy problem struktury orientacji przedsiębiorstw na wiedzę w układzie trzech zakresów działań. Punkt ten stanowi pierwsze ujęcie problematyki kompozycji działań związanych z wiedzą.
Bardziej szczegółowe podejście do problematyki konfiguracji działań związanych z wiedzą i ich wpływu na ekonomiczne wyniki przedsiębiorstw zastosowano w dalszej części książki traktującej o wynikach badań przejawów zarówno orientacji menedżerów, jak i orientacji przedsiębiorstw na wiedzę. Oba rozdziały opracowania w jego drugiej części również kończą rozważania interpretujące otrzymane wyniki, jak i formułujące na ich podstawie wnioski.
Do podstawowego tekstu dołączono trzy aneksy. W pierwszym z nich zamieszczono treść kwestionariusza ankietowego. Aneks drugi zawiera analizę rzetelności i trafności zaproponowanych skal pomiaru orientacji na wiedzę. Z kolei w trzecim aneksie znajduje się szczegółowa analiza wyników badania kompozycji działań związanych z wiedzą w podziale na jej przejawy.
Podobnie jak w procesie przygotowywania pierwszej wspomnianej wcześniej publikacji, tak i w trakcie prowadzenia kolejnego etapu badań trzy autorki pracowały wspólnie, dyskutując nad każdą jego częścią. Dlatego rezultat należy potraktować jako efekt wysiłku zespołowego. Tym niemniej, każda z członkiń zespołu była szczególnie skoncentrowana na pewnej problematyce.