Wstęp
Książka ma za zadanie wskazać częste problemy i zaproponować ich racjonalne rozwiązania - w ramach zarządzania działalnością public relations, na tle innych znanych instrumentów marketingowych. Ważnym celem jest ukazanie możliwości ich wykorzystania w praktycznej działalności organizacji gospodarczych i innych.
Pierwszy rozdział poświęcony został podstawom działalności marketingowej, w tym: istocie promocji, traktowanej jako proces komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem, organizacji działalności w ramach marketingu, specyfice planowania marketingowego oraz etyce w działalności public relations.
Rozdział drugi poświęcono celom, funkcjom i instrumentom public relations. Ukazano zasady ich stosowania w praktyce oraz planowania działań w tej sferze. Poruszone zostały także zagadnienia barier i trudności, na jakie napotyka się w praktycznej działalności public relations.
W rozdziale trzecim scharakteryzowano szczegóły organizacji pracy w dziedzinie public relations.
Ponieważ w założeniu książka ma przedstawiać zagadnienia PR na tle działań marketingowych, dlatego w treści rozdziału czwartego opisano rozwiązania praktyczne jako studia przypadków. Uczyniono to w przekonaniu, że stanowić one będą odpowiednią ilustrację tekstu.
Książka zawiera opisy sytuacji oraz przykłady rozwiązań i metody stosowane przez różne organizacje. Są one uzupełnione praktycznymi wskazówkami z zakresu public relations, a także ocenami efektywności i skuteczności.
W publikacji wykorzystano literaturę przedmiotu, w tym: książki, periodyki, ale również wywiady z pracownikami działów marketingu, piarowcami, rzecznikami prasowymi oraz - w dużej mierze - własne obserwacje.
Zdzisław Knecht
Wrocław, styczeń 2005 r.