Wstęp
We współczesnej gospodarce rynkowej informacje są jednym z najważniejszych zasobów każdego podmiotu gospodarującego. W ostatnich latach w Polsce obserwuje się wzrost zapotrzebowania na informacje wspomagające proces podejmowania decyzji, zwłaszcza tych decyzji, które dotyczą działań na rynku. Wiedza o rynku pozwala na podejmowanie decyzji obciążonych mniejszym ryzykiem bez względu na to, na jakim rynku się działa (konsumpcyjnym czy przemysłowym,
krajowym czy międzynarodowym).
W tej sytuacji rośnie zapotrzebowanie na wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia badań rynku. Badania rynku są na ogół postrzegane jako niezwykle prosie czynności. Często utożsamia się badania rynku wyłącznie z gromadzeniem informacji za pomocą ankiety. Tymczasem badania rynku to złożony proces składający się z kolejno następujących po sobie zespołów czynności gromadzenia informacji, przetwarzania zebranych informacji, analizy i interpretacji uzyskanych wyników. Poprawnie prowadzone badania rynku posługują się metodami naukowymi właściwymi dla poszczególnych etapów badania.
Badacz rynku musi mieć wiedzę z zakresu mikroekonomii, statystyki, ekonometrii oraz metodologii badań naukowych. Wiedza wzbogacona o umiejętności praktyczne rozwiązywania problemów, tworzy dobre podstawy do prowadzenia poprawnych metodologicznie badań rynku, których celem jest zawsze dostarczenie informacji.
Zakres tematyczny książki wyznaczają etapy procedury badań rynku. Szczegółowe problemy składające się na poszczególne etapy badania zostały ograniczone do podstawowych zagadnień. Treść książki koncentruje się wokół problemów związanych z podstawami źródłowymi badań rynku oraz metodami analizy zjawisk procesów rynkowych wraz z przykładami ich zastosowań.
Książka składa się z czterech rozdziałów i pięciu dodatków. W rozdziale 1 przedstawiono rynek jako obiekt badania, jego cechy, strukturę i rodzaje. Omówiono cele i rodzaje badań rynku oraz zaprezentowano procedurę badania.
W rozdziale 2 opisano wtórne źródła informacji, opracowywane i udostępniane przez instytucje administracyjne i rynkowe, instytuty i placówki naukowo-badawcze, środki masowego przekazu oraz przedsiębiorstwa. W rozdziale tym przedstawiono także sposoby przygotowania informacji wtórnych do analizy oraz niektóre metody analizy zawartości źródeł wtórnych, a także przykłady zastosowania informacji ze źródeł wtórnych w badaniu wybranych rynków.
W rozdziale 3 omówiono wybrane metody doboru próby, metody i techniki gromadzenia informacji pierwotnych, a także zasady konstrukcji kwestionariusza i przygotowania zebranych informacji do dalszej analizy.
Rozdział 4 poświęcono ilościowym metodom badania zjawisk i procesów rynkowych. Zostały w nim przedstawione podstawowe metody statystyczne i ekonometryczne służące analizie: struktury, dynamiki, współzależności zjawisk rynkowych, a także metody badania elastyczności popytu, analizy rynku w przestrzeni oraz wybrane metody prognozowania.
Podstawowa problematyka książki zawarta w czterech rozdziałach została poszerzona o ważne dla badacza i użytkownika wyników badań zagadnienia w formie dodatków. Są to kwestie dotyczące: komputerowego wspomagania analizy danych o rynkach, opracowywania raportu z badań, polskich standardów jakości badań rynku w terenie oraz etyki w badaniach rynku. Całość zamykają studia przypadków, które pozwolą Czytelnikowi na sprawdzenie wiedzy z zakresu badań rynku.
Książka została napisana zarówno dla studentów - przyszłych badaczy lub użytkowników wyników badań rynku - jak i dla tych, którzy badania prowadzą lub/i korzystają z ich rezultatów.